vrijdag 23 januari 2009

Wat voor hulp heeft u nodig?

U kent ze wel: helpdesks, klantenservices, belcentrales. Hebt u hulp nodig of kunt u het wel alleen af? Kies telkens 1 van de antwoorden. Beneden kunt u vinden hoeveel hulp u nodig hebt. 
Het intoetsen: 
Als u iets moet intoetsen, bijvoorbeeld uw postcode of klantnummer, wat krijgt u dan te horen? 
A U heeft 2653961007 ingetoetst. Dit is onjuist. Probeer het nog eens. 
B Toets nog eens in om te bevestigen 
C U krijgt nu het keuzemenu te horen 
D Goedemiddag, waarmee kan ik u helpen? 
Het keuzemenu bevat: 
A Flarden van woorden, u verstaat dus niets en drukt lukraak een paar cijfers in, tot u niet meer hoort: het nummer dat u heeft ingetoetst is ongeldig. 
B Een hoop moeilijke woorden, die allemaal op elkaar lijken, en bevat absoluut niet het onderwerp waarvoor u belt 
C Elk keuzemenu is kort en duidelijk, maar u hebt er al 14 achter elkaar gehad. U vraagt zich af of het beter was geweest als u 'een medewerker spreken' had gekozen. 
D Uw probleem zit meteen bij het eerste keuzemenu en u krijgt te horen dat u zo snel mogelijk wordt geholpen 
Tijdens het wachten hoort u: 
A Een hoop geruis, en af en toe onverstaanbaar gemurmel 
B Geen muziek, geen ruis, maar en stem die met plat accent om een ogenblik geduld vraagt. 
C U treft een grappige helpdesk. Ze draaien namelijk acda en de Munnik: Het geeft niet dat je mij het liefste nu verrot zou slaan, als dat je wat kalmeert, laat ik jou je gang wel gaan. Hij staat op repeat en wordt slechts onderbroken door de smekende vraag om geduld. 
D Om de vijf minuten krijgt u te horen hoe lang het ongeveer gaat duren. Eigenlijk dacht u dat u wel tijd had om de vuile vaat weg te werken. U hebt uw telefoon daarom op luidspreker gezet, maar het lijkt de top 2000 wel, u danst als een malle, met afwasborstel in de hand, want dancing queen van abba staat aan. Het duurt even voor de telefonist(e) u weer met beide benen op de grond heeft, u blerde namelijk te hard mee om haar/zijn stem te horen. 
Het gesprek: 
A Als u een kwartier uw probleem hebt uitgelegd, blijkt dat de verbinding vijf minuten geleden is verbroken. 
B U hebt toch het verkeerde menu gekozen. Doorverbinden is onmogelijk, u zult opnieuw moeten bellen (20cpm) en opnieuw het keuzemenu doorlopen. Eerst 4, dan 2, dan 3, dan 5. Wanneer u dit gedaan heeft, blijkt het weer niet te kloppen. Hij weigert u door te verbinden, iedereen zit toch aan de lunch. 
C Het is zijn eerste dag, hij snapt er helemaal niets van, moet zelf ook met honderd helpdesks bellen voor hij weet wat hij eraan kan doen, waardoor u dus ook 100 keer in de wacht staat. 
D Het lag niet aan u, de instellingen/gegevens/vult u maar in klopten niet bij het bedrijf. Aan het probleem wordt gewerkt, de helpdesk wordt verbeterd, morgen begint zelfs de eerste opleidingsdag. Na 10 minuten is het probleem verholpen en heeft u ook een afspraakje met de telefonist(e) in kwestie geregeld. 
Als u ophangt... 
A ....bent u geen steek verder gekomen en denkt u ook aan ophangen, maar dan op een hele andere manier 
B ...Bent u een maandsalaris kwijt aan belkosten, maar is het probleem wel verholpen. Tijdelijk althans, want morgen of overmorgen zal een ander probleem de kop opsteken 
C ....bent u eindelijk duidelijk te woord gestaan over uw probleem. Er is gegarandeerd dat alles in orde komt, het wordt bevestigd per brief. U bent nog zo slim geweest om de namen van alle mensen die u gesproken hebt te vragen en te noteren, voor het geval dat het allemaal een stelletje leugenaars zijn en u naar Ook dat nog of welk ander consumentenklachtenprogramma stapt. 
D ...gaat meteen de telefoon. Hij/zij was vergeten het adres te vragen, zodat hij/zij u op kan halen. Dat is een smoes, dat weet u ook wel, u heeft net al uw gegevens opgegeven. Hij/zij wil eigenlijk gewoon uw stem nog even horen. 
Hoe hulpeloos bent u? 
Overwegend A: Desperate Housewife/man 
Alleen een personal coach kan u nog helpen om een chronische bel-depressie te voorkomen. Of om u bij te staan voor tijdens en na het bellen, of om zelf gillend gek te worden. Als dat gebeurt, kunt u wellicht beter een nieuwe telefoon kopen. 
Vooral B: Kan het (bijna) alleen 
Geef de moed niet op, er is nog hoop. Oefening baart kunst en altijd blijven bellen. Vooral met Apeldoorn. 
Voornamelijk C: Getraind en geoefend 
U bent gemiddeld en dat is in dit geval uitstekend. De nodige ervaring zorgt ervoor dat u kalm en rationeel blijft in elke situatie. 
Alleen maar D: U bent een geluksvogel! 
U heeft geen hulp nodig, het gaat u prima af. Help anderen eens een handje, ze zullen het u in dank afnemen. (Voor mannelijke geluksvogels die met Abba meezingen: misschien hebt u toch hulp nodig het mag, maar houdt het in eigen kring. Dat geldt voor de vrouwen eigenlijk ook) 
Voor verdere vragen, bel 0900-HELP en volg de aanwijzingen in het keuzemenu. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten